Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití pomůcek systému pedagogiky Marie Montessori u osob s Downovým syndromem.
Bejšáková, Kristina ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se věnuje možnostem využití Montessori učebních pomůcek při vzdělávání osob s Downovým syndromem. Shrnuje dosavadní poznatky o Downovu syndromu a o mentálním postižení, které Downův syndrom vždy doprovází. Popisuje možnosti vzdělávání člověka s Downovým syndromem v rámci jeho vývoje. Stručně charakterizuje historii Montessori pedagogiky, její zařazení z hlediska obecné pedagogiky a její pozici v České republice. Práce shrnuje základní pojmy a principy Montessori pedagogiky a seznamuje s Montessori terapií, která zatím v České republice nemá tradici. Montessori pedagogiku autorka uvádí do souvislosti s jinými na člověka zaměřenými didaktickými nebo terapeutickými systémy jako je strukturované učení, globální čtení, Metoda instrumentálního obohacování Reuvena Feursteina a Smyslová aktivizace, bazální stimulace a práce s psychobiografií. V prakticky zaměřených kapitolách se věnuje pojetí učební pomůcky v Montessori systému a charakterizuje Montessori materiál, který používá při lekcích podpory rozvoje osobnosti lidí s Downovým syndromem. Autorka popisuje zaměření, průběh a strukturu lekcí, práci s klientem a jeho rodinou i význam vstupního rozhovoru a vstupní diagnostiky. Na závěr popisuje tři případové studie svých klientek. Přílohou práce je samostatná Pomůcková kniha, která obsahuje...
Role asistenta pedagoga na základní škole s Montessori programem
Králová, Monika ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce na téma role asistenta pedagoga na základní škole s Montessori programem se věnuje inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a pozici asistenta pedagoga v Montessori prostředí. Vymezili jsme vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně nejčastějších diagnóz, se kterými se během výzkumu setkáme. Celá práce se opírá o legislativní rámec České republiky v oblasti základního vzdělávání. V práci také popisujeme alternativní vzdělávání a jeho nejčastější možnosti, včetně charakteristiky vzdělávání podle filozofie Marie Montessori. V této části se věnujeme principům Montessori pedagogiky, roli Montessori pedagoga, charakteristice prostředí i organizaci výuky, včetně forem a metod výuky. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaká je aktuální situace ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a v jejich podpoře v alternativní škole. Dalšími cíli bylo popsat práci asistenta pedagoga v Montessori škole s vymezením hlavních rozdílů mezi jeho rolí v Montessori škole a ve škole tradiční. V praktické části byla popsána realizace kvalitativního výzkumu, který jsme provedli za pomoci polostrukturovaných rozhovorů a s využitím metody pozorování. V praktické části jsme také popsali cíle výzkumu a výzkumné otázky, které jsme z cílů vymezili. Všechny cíle výzkumu byly...
Zřízení třídy s Montessori prvky v mateřské škole běžného typu.
NEPODALOVÁ, Renata
Bakalářská práce na téma Zřízení třídy s Montessori prvky v mateřské škole běžného typu" je věnována základním principům pedagogiky Marie Montessori a možnostem zřízení alternativní třídy s Montessori prvky v mateřské škole běžného typu. Nezapomíná ani na náležitosti a legislativu, které musí škola zajistit pro vznik alternativní třídy. Praktická část je koncipována jako kvantitativní výzkum, jehož cílem je zmapovat zájem rodičů k volbě třídy s Montessori pedagogikou a definování hlavních důvodů, proč rodiče pro své děti hledají mateřské školy uplatňující tento alternativní vzdělávací systém. Sběr dat proběhl formou dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili rodiče dětí navštěvujících mateřskou školu ve Strakonicích.
Školní vzdělávací program- klíč k nově vznikající Montessori školce v Prachaticích
PRIXOVÁ, Petra
Cílem předkládané bakalářské práce je vytvoření kurikulárního dokumentu školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání v konkrétní nově vznikající mateřské školce v Prachaticích se zaměřením na Montessori pedagogiku. V teoretické části je vymezena základní charakteristika Montessori pedagogiky, představení okresu Prachatice a souvislosti předškolního vzdělávání s ohledem na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V praktické části již autorka navrhuje konkrétní znění školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání v Mateřské škole Montessori.
Využití pomůcek systému pedagogiky Marie Montessori u osob s Downovým syndromem.
Bejšáková, Kristina ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se věnuje možnostem využití Montessori učebních pomůcek při vzdělávání osob s Downovým syndromem. Shrnuje dosavadní poznatky o Downovu syndromu a o mentálním postižení, které Downův syndrom vždy doprovází. Popisuje možnosti vzdělávání člověka s Downovým syndromem v rámci jeho vývoje. Stručně charakterizuje historii Montessori pedagogiky, její zařazení z hlediska obecné pedagogiky a její pozici v České republice. Práce shrnuje základní pojmy a principy Montessori pedagogiky a seznamuje s Montessori terapií, která zatím v České republice nemá tradici. Montessori pedagogiku autorka uvádí do souvislosti s jinými na člověka zaměřenými didaktickými nebo terapeutickými systémy jako je strukturované učení, globální čtení, Metoda instrumentálního obohacování Reuvena Feursteina a Smyslová aktivizace, bazální stimulace a práce s psychobiografií. V prakticky zaměřených kapitolách se věnuje pojetí učební pomůcky v Montessori systému a charakterizuje Montessori materiál, který používá při lekcích podpory rozvoje osobnosti lidí s Downovým syndromem. Autorka popisuje zaměření, průběh a strukturu lekcí, práci s klientem a jeho rodinou i význam vstupního rozhovoru a vstupní diagnostiky. Na závěr popisuje tři případové studie svých klientek. Přílohou práce je samostatná Pomůcková kniha, která obsahuje...
Pedagogika a škola Marie Montessori v České republice
Glaserová, Barbora ; Váňová, Růžena (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Diplomová práce "Pedagogika a škola Marie Montessori v České republice" v teoretické části popisuje život Marie Montessori, principy Montessori pedagogiky a vývoj škol s Montessori zaměřením na území České republiky. Praktická část se věnuje případové studii pražského gymnázia s Montessori principy a dotazníkovému šetření mezi řediteli Montessori škol.
Tříleté a mladší děti ve školách pracujících v systému Marie Montessori
KUNEŠOVÁ, Jana
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké podmínky a jaké prostředí je optimální pro děti, které v současné době stále častěji nastupují do předškolních zařízení před dovršením třetího roku života, nezřídka i ve dvou letech, a proto je potřeba hledat vhodná řešení pro jejich optimální rozvoj. Dále je práce zaměřena na zmapování přístupu k dětem zmiňované věkové kategorie, sledování podmínek vzdělávání, a na připravenost prostředí v zařízeních typu Montessori. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou popsána vývojová specifika konce batolecího a počátku předškolního období a podmínky vzdělávání. Závěr teoretické části je zaměřen na vysvětlení základních principů metody Marie Montessori. V praktické části jsou popsány použité metody výzkumu, a to pozorování v zařízeních typu Montessori, rozhovory s učitelkami a anketa.
Cvičení praktického života u dětí s Downovým syndromem v předškolním věku
HELLEROVÁ, Petra
Bakalářská práce zabývající se tématem cvičení praktického života u dětí s Downovým syndromem v předškolním věku, tedy Montessori pedagogikou, je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První kapitola teoretické části je věnována alternativnímu vzdělávání, čili alternativním školám. Druhá kapitola je zaměřena na život a skutky zakladatelky jedné z alternativních škol Marie Montessori. Obsahem třetí kapitoly je pak samotná Montessori pedagogika a Montessoriovská škola. Čtvrtá kapitola pojednává o vývoji dítěte v předškolním věku. Další kapitolu, kapitolu pátou, tvoří téma školní zralosti a připravenosti dítěte na školu. Šestá kapitola pak řeší dítě s Downovým syndromem. Poslední kapitola teoretické části je zaměřena na předškolní zařízení s principy Montessori pedagogiky v České republice. Její součástí je také zmínka o vztahu mezi Montessori pedagogikou a Montessori terapií. V praktické části bakalářské práce jsem využila metodu kvalitativního výzkumu. Výzkumné šetření probíhalo v Dětském centru Pomněnka v Českých Budějovicích od září 2015 do března 2016. Informace a data potřebná k realizaci výzkumu jsem získávala pomocí pozorování dívek s Downovým syndromem a dále prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s pedagogickými pracovníky centra. Ke zpracování získaných informací jsme použila techniku analýzy dat. Hlavním cílem práce bylo určit, v jakých oblastech může nácvik praktické činnosti, dle principů Marie Montessori, podporovat rozvoj dětí s Downovým syndromem. K dosažení hlavního cíle byly stanoveny dílčí cíle a výzkumné otázky. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, jaké činnosti jsou pro dívky s Downovým syndromem v Dětském centru Pomněnka nejnáročnější. Na základě tohoto zjištění byly vytvořeny nové, adaptované pomůcky rozvíjející oblast praktického života. Během šetření pak bylo ověřeno, že tyto pomůcky jsou pro dívky s Downovým syndromem přínosem, a to především v oblasti samostatnosti a sebeobsluhy. Rozvíjí zejména jemnou motoriku, podporují koordinaci oko - ruka, ovlivňují ale i myšlení, pozornost a trpělivost dítěte. V průběhu výzkumu byly rovněž vypozorovány některé faktory mající zásadní vliv na práci dívek s Downovým syndromem - únava, aktuální nálada, motivace a připravenost prostředí. Těmto faktorům je třeba věnovat zvýšenou pozornost a podpořit tak výkonnost dívek a jejich schopnost soustředit se. Z použití nově vytvořených pomůcek v praxi je patrné, že splňují původní záměr rozvoje dané činnosti z oblasti praktického života, a to dle principů a zásad Montessori pedagogiky. Obě adaptované pomůcky, vyrobené na základě bakalářské práce, zůstanou k dispozici Dětskému centru Pomněnka v Českých Budějovicích. Bakalářská práce pak může dále sloužit rodičům, pedagogickým pracovníkům, vychovatelům či studentům pedagogických oborů k osvětě v oblasti problematiky nácviku každodenních činností Montessori pedagogiky.
Zdravotně edukační benefity cvičení jógy ve vyučování na 1. stupni základní školy
MALINOVÁ, Kamila
Ve své bakalářské práci jsem se zabývala vlivem pravidelného cvičení jógy na zlepšení koncentrace a pohybových schopností žáků druhé a čtvrté třídy základní školy pomocí 12týdenního intervenčního programu. Cílem této bakalářské práce bylo zjistit, zda má pravidelné cvičení jógy na prvním stupni základních škol pozitivní vliv na rozvoj a kvalitu pozornosti a pohybových schopností dětí na prvním stupni základních škol. Dále si tato práce kladla za cíl poskytnout pedagogům na prvním stupni základních škol ucelenou sestavu jógových cviků vhodnou pro daný věk, kterou budou pravidelně aplikovat v průběhu vyučování. Výzkumného šetření se zúčastnilo 34 žáků základní školy. U obou skupin byl aplikován intervenční jógový program v období listopad 2011 až únor 2012. Obě skupiny prošly testováním pohybových schopností a technikou nedokončených vět před započetím a po ukončení intervenčního programu, skupina S2 (žáci čtvrté třídy) byla dále testována testem pozornosti d2. Jako intervenční program byla vybrána připravovaná kniha autora Pavla Klimeše nazvaná Svítání. K ověření hypotéz byla použita metoda matematické statistiky T- test. Zjištěná data prokázala pozitivní vliv intervenčního programu na zlepšení koncentrace, žebříčku hodnot i pohybových schopností u obou testovaných skupin. Z toho důvodu se můžeme domnívat, že pravidelným cvičením jógy zařazeného do vyučování dojde u žáků k zlepšení pozornosti a pohybových schopností a z toho důvodu doporučuji pravidelné využívání Svítání na prvním stupni základních škol.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.